Kirjaudu

Neuvostoliiton rikoksia osa 3.

6.5.2009 11.52 | Leena Hietanen | Yleinen

Iltalehden kolumnisti Aarno Laitinen kirjoitti tapaamisestaan Lennart Meren kanssa 1980-luvulla, miten Meri ei sanallakaan puhunut Viron itsenäistymisestä. Neuvostoliitto oli silloin niin vahva, ettei sellainen tullut kenellekään mieleen. Jos Laitinen vielä tarkemmin muistelisi, Lennart Meri ei varmasti myöskään maininnut Viron olevan ”miehitetty” maa. Koko käsitettä ei tuolloin ollut vielä olemassa muualla kuin Yhdysvalloissa asuvien ulkovirolaisten mielissä.

Aarno Laitinen on viimeinen suomalainen toimittaja, jolla on muisti tallella ja hän käyttää sitä. Laitinen on kiinnostava hahmo senkin takia, että hän oli yksi Tamminiemen pesänjakajien (1981) kirjoittajista, päätekijä itse asiassa. Kirja oli sensaatio, poliittinen satiiri, niin sanotun suomettuneen Suomen pesänselvitys.

Tänä päivänä suomalainen media katsoo suomettuneisuuden olleen Neuvostoliiton sortotoimenpide Suomen kohtaan, siis Neuvostoliiton rikosta.

Todellisuudessa tuon ajan poliittinen sirkus oli pelkästään suomalaisten omaa käsialaa. Vaikka Neuvostoliitto oli läsnä politiikassa tuonaikaisen ”kotiryssäjärjestelmän” kautta, Moskovan korttia käytettiin sisäpolitiikan välineenä. Se oli suomalaisten omaa demokratiakehitystä. Suomalainen demokratiataso oli suomettuneena aikana huomattavasti korkeampi kuin se on nyt. Puolueita oli enemmän ja maassa oli aito oppositio.

Politiikka on noista ajoista mitätöitynyt. Samoin poliittinen journalismi. On naurettavaa lukea toimittajien Katja Boxbergin ja Antero Heikan valituksia ”Lumedemokratia”-pamfletista, ettei Suomessa olisi tehty pesänselvitystä niin sanotusta suomettuneisuuden ajasta. Tamminiemen pesänjakajat oli sellainen. Niin rajua, että Laitinen sai kenkää. Ihailtavaa on vielä se, että toimittajat tekivät sen heti tuoreeltaan ajankuvana.

Olisi aika rehabilitoida Aarno Laitinen. Hänet tulisi palauttaa Hesariin päätoimittajaksi. Laitinen muistaisi, että Viron sosialistinen neuvostotasavalta oli olemassa. Suomenlahden etelärannalla ei ollut mitään Palestiinan tapaista miehitettyä maata. Hän antaisi potkut jokaiselle Hesarin toimittajalle, joka erehtyy kirjoittamaan Viron SNT:stä ”neuvostomiehityksenä”. Laitinen huomaisi pian, että hän olisi Suomen vasemmistolaisin päätoimittaja. Jopa Tiedonantajan päätoimittaja Erkki Susi kysyy Martti Turtolalta, miehitettiinkö Viro?

Suomalaisen median tila on katastrofaalinen. Toimittaja, jolla on muisti tallella, joutuu vielä vasemmalle Tiedonantajastakin.

Jaa Facebookissa

29 kommenttia

  • marmesrob kommentoi:
    6.5.2009 12.13

    Leena,

    Venäläisen ortodoksian asiantuntija kun olet, niin miten suhtaudut seuraavaan:

    ”…The matter was highlighted even before the reunification (between ROCOR and Moscow patriarchate) was complete when a Whiteguard memorial at The Church of All Saints near the Sokol metro station in northern Moscow was smashed by vandals on the eve of VE Day.

    Though the memorial had laid undisturbed for years it was destroyed soon after a public organization declared their intent to lay flowers upon it. The slab that was broken bore the names of many who were executed as ’war criminals’ in 1947 for fighting in pro-German regiments (e.g. Russian Liberation Army and the Kaminski Brigade) against the communist rule of the Soviet Union under Stalin.

    These include ”White [Army] generals Krasnov and Shkuro, and General von Pannwitz, who led a [pro-German] Cossack volunteer division against the Allies. The slab also bore the names of [pro-German] General Vlasov’s soldiers, who fled to the West after the war, and Soviet officer defectors.” Many have demanded that the slab be restored, and have appealed to the Russian Orthodox Church Outside of Russia for support.”

  • Gagarin kommentoi:
    6.5.2009 12.24

    Käsittääkseni ”Loka-Laitinen” oli takana myös ansiokkaassa kirjassa, joka kuvasi Neuvosto-Suomea - fiktiivinen teos, jossa Viron olosuhteet oli siirretty suomalaiseen ympäristöön. Myös Tamminiemen Pesänjakajat oli hyvä teos, kerranKin löydän Leena-muorin kanssa yhteisiä säveliä!
    Sen sijaan ei pidä paikkaansa, etteikö 80-luvulla niin Lennart Meri kuin muutkin intellektuellit olisi pitäneet Viroa miehitettynä. Syyt siihen, että asiaa ei mainittu ääneen olivat aivan jossain muualla - sananvapauden puuttumisessa!

  • Tapio O. Neva kommentoi:
    6.5.2009 12.35

    Aarno Laitisen kaltaista oikeistososialidemokraattia ei tarvita pyhittämään äärioikeistososialidemokraattien eurostomyönteistä politiikkaa. Laitinen on yli-ikäinen ja ylipainoinen eikä hänellä ole valkaistuja Pepsodent-hampaita televisio- ja videoympäristöön.

    Suomi tarvitsisi kansallisia sosialidemokraatteja ja historiallista muistia ylläpitäviä Kokoomuksen remonttimiehiä, sellaisia kuin professori Virmavirta, jottei liittoutumattomuus yksipuolistuisi ja näkökannoista tulisi kaihin vaivaamia.

  • Tapio O. Neva kommentoi:
    6.5.2009 12.37

    ”Demokratia palautettava Baltiaan.”

    - Osaako Leena Hietanen sanoa, koska 1200-luvun jälkeen Baltiassa tai edes VIrossa on ollut demokratiaa? Demokratiakokeiluthan jäivät jonnekin vapaussodan ja 1930-luvun laman välille.

  • Mandoliini kommentoi:
    6.5.2009 12.41

    ”Tänä päivänä suomalainen media katsoo suomettuneisuuden olleen Neuvostoliiton sortotoimenpide Suomen kohtaan, siis Neuvostoliiton rikosta.
    Todellisuudessa tuon ajan poliittinen sirkus oli pelkästään suomalaisten omaa käsialaa.”

    Ym. toteamuksen suhteen olen Leena Hietasen kanssa täysin samaa mieltä. Tähän tämä sitten jääkin.

  • syökää silakkaa kommentoi:
    6.5.2009 12.48

    Tässä tuo Laitisen kirjoitus, johon Leena viittaa:

    http://www.iltalehti.fi/kolumn…0_k6.shtml

    Laitinen keskusteli siis YKSITYISESTI Meren kanssa koko yön, eikä sanaakaan mistään miehityksestä. Muutenkin Laitisella hyvä näkemys Suomen ja Viron itsenäisiksi lipsahtamisesta. Se ei tosiaankaan ollut mikään ”taistelu”.

  • Velirand kommentoi:
    6.5.2009 12.54

    ”Laitinen muistaisi, että Viron sosialistinen neuvostotasavalta oli olemassa”
    ”Viron sosialistinen neuvostotasavalta” ei ollut tasavalta tai valtio. Se oli Moskovasta ohjattu miehitys-hallintaalue.

  • Marko Kivelä kommentoi:
    6.5.2009 13.03

    ”Jos Laitinen vielä tarkemmin muistelisi, Lennart Meri ei varmasti myöskään maininnut Viron olevan ”miehitetty” maa. Koko käsitettä ei tuolloin ollut vielä olemassa muualla kuin Yhdysvalloissa asuvien ulkovirolaisten mielissä.”

    Laitisen tekemiset eivät sinällään paljoa kiinnosta, mutta tuo miehityksen kiistäminen osoittaa kyllä pikkuisen historiantuntemuksen puutetta. Kannattaisi tutustua liikkeeseen jota kutsuttiin metsäveljiksi. Kyseessä oli hyvin laaja miehityksen vastainen liike kaikissa baltian maissa.

    Lainaus wikistä :Arvioidaan, että vuosien 1945 – 1952 välisenä aikana sissiliikkeeseen kuului Virossa yhteensä noin 30 000 – 40 000

  • Ola kommentoi:
    6.5.2009 13.03

    ”Iltalehden kolumnisti Aarno Laitinen kirjoitti tapaamisestaan Lennart Meren kanssa 1980-luvulla, miten Meri ei sanallakaan puhunut Viron itsenäistymisestä.”

    L Meri ei varmasti olisi sanallakaan uskaltanut kuoleman pelossa mainita Viron itsenäistymisestä. Se olisi tiennyt hänelle ja perheenjäsenille varmaa kyytiä Siperiaan kuolemanleireille ”antikommunistisen lain” perusteella.

    Samaa lakiahan valmistellaan nyt Venäjällä nimellä ”antifasistinen laki”, jota meilläkin eräät tahot pitävät ihannelakina.

  • thompson kommentoi:
    6.5.2009 13.10

    ”Suomalainen demokratiataso oli suomettuneena aikana huomattavasti korkeampi kuin se on nyt. Puolueita oli enemmän ja maassa oli aito oppositio.”

    Ja Kekkonen valittiin kaudesta toiseen pressaksi. Ja Neukkuja ei saanut arvostella.
    Sekö on sitä ”Korkeaa demokratiaa”

  • miten on mahdollista? kommentoi:
    6.5.2009 13.12

    9

    Väität siis, että Laitinen olisi ilmiantanut Meren heti venäläisille, jos tämä olisi YKSITYISESSÄ keskustelussa maininnut jotain Viron itsenäistymisestä?

    Miten muuten on mahdollista, että Meri sai käydä Laitisen kanssa yksityistä keskustelua tuntikausia kenenkään siihen puuttumatta? Eikös nykyisten tietäjien mukaan tuollaisesta seurannut NL:ssa välitön kuolemantuomio heti paluumatkalla NL:n aluevesirajan ylityksen jälkeen?

  • MARKUS RÄSÄNEN kommentoi:
    6.5.2009 14.25

    ”Räsäsen seinälehden” www.markusreed.julkaisee.fi ”stalinisti” ja siten työväenluokan järkähtämätön asianajaja, päätoimittaja Markus Räsänen kommentoi.

    ”Toimittaja, jolla on muisti tallella, joutuu vielä vasemmalle Tiedonantajastakin”

    Niin, tästä Suden ja Hakasen porvarilehdestä vasemmalle mentäessä törmäämme ensimmäiseen Suomen työväenlehteen eli Työkansan sanomiin.
    Tällä päätoimittaja Sudella teetetään niin ylipitkiä päiviä, että kun aikoinaan kysyin häneltä, että haluaisiko hän tutustua arvoteoria tutkimukseni tuloksiin, jossa ennakoin jo kolme vuotta aikaisemmin tämän kapitalismin kaatumisen ja joka on ”Pääoman” tuominen tähän päivään, oli hänellä heti vastaus valmiina: ”Minulla ei ole aikaa”.
    Kyllä hänellä on aikaa väsäillä aika hyviä kirjoituksia, työkansan onnettomasta asemasta, lehteensä, mutta epäilen, että sillä samaisella Hakasen porukalla ei ole aikaa lähteä edes vallankumouksen tekoon, ajan koittaessa muualla.

  • marmesrob kommentoi:
    6.5.2009 15.05

    http://www.uusisuomi.fi/kulttu…erikesassa

    Tais mennä Leenalla kesäsuunnitelmat uusiksi. Osanottoni!

  • prine kommentoi:
    6.5.2009 16.28

    No mikä olisi ollut Lennart Meren kohtalo.jos hän tuolloin olisi haaveillut viron (uudelleen)itsenäistymisestä!?
    Hirsipuu/siperia/työleiri,,siinä vaihtoehtoja,riippuen hieman tribunaalin koostumuksesta ja syytöksistä,,!

  • MARKUS RÄSÄNEN kommentoi:
    6.5.2009 18.03

    ”Räsäsen seinälehden” www.markusred.com päätoimittaja Markus Räsänen kommentoi.

    Neuvostoliitossa ei keskitytty rikosten tekemiseen, vaan työhön sosialistisen isänmaan rakentamiseen.

  • Vanha demari kommentoi:
    6.5.2009 18.31

    Jos NATO olisi aikanaan halunnut hyökätä Neuvostoliittoon, mikä olisi ollut paras aika? Se olisi ollut kunkin kuun 20-30. päivän tienoo. Tuossa vaiheessa varuskuntien johtajat olivat jo varastaneet ja myyneet sotakoneissa tarvittavat polttoaineet siviileille. Aina parempi jos tähän aikaväliin olisi sattunut joku neuvostojuhlapäivä. Silloin sotilaat olisivat olleet lisäksi juovuksissa

  • r-stone kommentoi:
    6.5.2009 18.44

    15.No miksi sitä piti ylipäänsä rakentaa-hirmunen kohkaus muutamasta surkeasta suosikymmenestä,,,USA sentään on jo pitkästi yli 200 vuotta!

  • MARKUS RÄSÄNEN kommentoi:
    6.5.2009 19.09

    ”Räsäsen seinälehden” www.markusreed.julkaisee.fi ”stalinisti” ja siten työväenluokan järkähtämätön asianajaja, päätoimittaja Markus Räsänen kommentoi.

    17.

    Eikä 200 vuoteen ole saanut rakennettua kansalaisilleen toimivaa sairaudenhoitoa, ei sosiaaliturvaa, ei mitään. Vain nälkää ja kurjuutta täynnä tämä Amerikan Yhdysvallat. Meksikon Yhdysvalloissakin taitaa mennä paremmin.
    Sitävastoin Suomi on vielä Venäjäänkin nähden näissä asioissa kehitysmaa, N-liitosta puhumattakaan.
    Nytkin naisten normaali eläkeikä Venäjällä on 50 vuotta.
    Siihen eivät muut pysty.

  • r-stone kommentoi:
    6.5.2009 19.16

    18.Mennäänkö katsomaan esim.vanhainkotien vessojen siisteyttä,,kummassa maassa siistimmät?
    Tai kummassa maassa parempi neuvolajärjestelmä>äitiyspaketti?
    Voin luetella näitä vaikka koko loppuillan ja N-liitto/venäjä/STP häviää-tutkitusti!!

  • Tomreal kommentoi:
    6.5.2009 20.44

    ”Nytkin naisten normaali eläkeikä Venäjällä on 50 vuotta.
    Siihen eivät muut pysty.”

    Näetkö asiassa jotain positiivista?

  • MARKUS RÄSÄNEN kommentoi:
    6.5.2009 21.04

    Anteeksi, korjaan 55 vuotta.

  • ilmari kommentoi:
    6.5.2009 21.51
  • slavisti kommentoi:
    6.5.2009 23.56

    #15
    ”Neuvostoliitossa ei keskitytty rikosten tekemiseen, vaan työhön sosialistisen isänmaan rakentamiseen.”
    Olen Laitisia, omaa sukua.
    Niin varmaan keskityttiin. Asuin siellä 20 vuotta.
    Kaikki ihmiset varasti kaiken mitä irti sai. Valtiolta.
    Siinä oli kyseenalainen moraali ja sanojen kaksoismerkitys.
    Virallinen ja epävirallinen kieli. Ihannevaltio, kyllä.
    Tilastojen mukaan rikollisuutta ei ole ollenkaan. Pelkkä Tšernobyl on vain opiksi: näin pitää toimia, kun Suomessa tapahtuu ydinvoimalan räjähdys.
    Soromnoo-mentaliteetti sen sai aikaan. Kukaan ei välitä.
    Meillä Suomessa 1960-luvulla Neuvostoliittoa tunnettiin huonosti ja sitä pelättiin. Menin sinne.
    Suomen sisäpolitiikkaan idänsuhteet vaikuttivat kovasti.
    Pelko. Ei tarvitsisi enää pelotella.

  • MARKUS RÄSÄNEN kommentoi:
    7.5.2009 4.46

    ”Räsäsen seinälehden” www.markusreed.julkaisee.fi ”stalinisti” ja siten työväenluokan järkähtämätön asianajaja, päätoimittaja Markus Räsänen kommentoi.

    ”Pelkkä Tšernobyl on vain opiksi: näin pitää toimia, kun Suomessa tapahtuu ydinvoimalan räjähdys.”

    Näinhän ilman muuta tapahtuukin, jos annetaan sen ranskalaisen jatkaa omin nokkineen.

  • Marjut kommentoi:
    7.5.2009 9.42

    ”Iltalehden kolumnisti Aarno Laitinen kirjoitti tapaamisestaan Lennart Meren kanssa 1980-luvulla, miten Meri ei sanallakaan puhunut Viron itsenäistymisestä.”

    kerrotko sinä kaikki mielipiteesi ja suunnitelmasi satunnaisille tuttaville?

    ”Neuvostoliitto oli silloin niin vahva, ettei sellainen tullut kenellekään mieleen.”

    NL ei enää 80-luvulla ollut vahva muuta kuin näennäisesti. Sillä oli ulkopoliittisisa vaikeuksia eri puolilla (Puola, Afghanistan), eikä se kyennyt toteuttamaan sitä uutta taloudellista vallankumousta, joka lännessä tietotekniikansa ansiosta tapahtui.

    Virossa NL:n heikkouksista oltiin selvillä paremmin kuin Suomessa ja muualla lännessä. Mutta oli selvä, että piti odottaa oikeaa hetkeä, ns. mahdollisuuden ikkunan aukemista.

    ”Jos Laitinen vielä tarkemmin muistelisi, Lennart Meri ei varmasti myöskään maininnut Viron olevan ”miehitetty” maa.”

    Eihän kukaan kerro itsestään selvää asiaa, jonka kumpikin tietää jo ennestään.

    Sotket taas kaksi termiä. NL miehitti Viron 1940, mutta sen jälkeen se teki vielä pahempaa: pakkoliitti Viron itseensä vastoin virolaisten tahtoa.

  • Marjut kommentoi:
    7.5.2009 10.07

    ”Todellisuudessa tuon ajan poliittinen sirkus oli pelkästään suomalaisten omaa käsialaa. Vaikka Neuvostoliitto oli läsnä politiikassa tuonaikaisen ”kotiryssäjärjestelmän” kautta, Moskovan korttia käytettiin sisäpolitiikan välineenä. Se oli suomalaisten omaa demokratiakehitystä.”

    No sittenhän se olisi tapahtunut, vaikka NL:oa ei olisi ollut? Vai?

    Totta kai kyse oli vuorovaikutuksesta, mutta kyllä NL sekaantui sekä sisä- että ulkopolitiikkaan yli sen, mitä yksikään suomalainen (stalinisteja lukuun ottamatta) halusi. Asiasta voi lukea esim. Kimmo Rentolan tutkimuksesta Vallankumouksen aave.

    ”Suomalainen demokratiataso oli suomettuneena aikana huomattavasti korkeampi kuin se on nyt. Puolueita oli enemmän ja maassa oli aito oppositio.”

    Mikä demokratia se on, jossa presidentti/NL määräsi, mikä puolue pääsee hallitukseen, huolimatta vaalien tuloksesta?

    Mitä oppositioon tulee, niin kommunistithan Kekkonen integroi ja vennamolaiset ”söi”. Perustuslaillisilla ei ollut käytännön merkitystä.

    ”On naurettavaa lukea toimittajien Katja Boxbergin ja Antero Heikan valituksia ”Lumedemokratia”-pamfletista, ettei Suomessa olisi tehty pesänselvitystä niin sanotusta suomettuneisuuden ajasta. Tamminiemen pesänjakajat oli sellainen.”

    Tamminiemen pesänjakajat oli hauska kirja, mutta pelkkää juoruilua ja fantasiointia henkilöistä. Kaikenlainen analyysi puuttui kirjasta kokonaan.

    ”Niin rajua, että Laitinen sai kenkää.”

    Potkut eivät johtuneet ”rajuudesta” (jota ei koko kirjassa ollut, sen sijaan oli juoruilua ja fantasiointia), vaan siitä että Laitinen käytti asemaansa väärin.

    ”Olisi aika rehabilitoida Aarno Laitinen. Hänet tulisi palauttaa Hesariin päätoimittajaksi.”

    Laitinen ei ole koskaan ollut Hesarin päätoimittaja. Hän oli politiikan toimituksen esimies.

  • Marjut kommentoi:
    7.5.2009 10.15

    ”Jopa Tiedonantajan päätoimittaja Erkki Susi kysyy Martti Turtolalta, miehitettiinkö Viro?”

    Leena, sinä olet toimittaja, joten sinun pitäisi osata erottaa muodot ”miehitettiin” ja ”miehitetty”.

    Jos kiistät, että Viro miehitettiin (= NL miehitti Viron) 1940, sinun pitää myös kiistää, että Saksa miehitti Tshekkoslovakian 1939 ja Tanskan 1940.

    Sen sijaan voidaan tietysti keskustella, mikä termi kuvaa parhaiten Viron olotilaa 1940-1 ja 1944-91, ottaen huomioon että Viroa ei vain miehitetty, vaan se pakkoliitettiin NL:oon.

  • lauri.ronkainen kommentoi:
    8.5.2009 17.21

    Neuvosto Suomi. Aikoinaan reissusin keski-Euroopassa melkoisesti,
    joten tiedän, mitä ne ajattelivat meistä suomalaisista. Meillä oli monena kesänä
    saksalainen nuori mies, joka opiskeli yliopistossa teolokiaa. Muuten kunnon poi-
    ka,mutta hieman neitimäinen ja saita, kuin saksalainen. Sitten me saimme päähämme, lähdemme katsomaan minkälainen koti tällä reppanalla on.
    Läksimme Neumynsteristä ajamaan ani varhain silloisen vaimoni kanssa kohti
    Badriburgia kohden . Ajoin moottoritiellä vika rampilta alas ja aikani harhailtuani saavuimme perille. Kysyin vanhalta herrasmieheltä, missä on Markussraasse . Herra oli utelias ja kysyi mistä olemme kotoisin. Vastasin että
    Suomesta. Herra kiersi auton taakse ja läpsäytti kätensä yhteen ja tokaisi das
    ist SF, soviet Finlant.

  • Соловецкий монастырь kommentoi:
    20.5.2009 1.17

    Bäckmanin blogi on suljettu.

Kommentoi tätä artikkelia

Tämän kysymyksen tarkoituksena on estää koneellinen roskakommentointi.